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2022년 4월 25일 월요일

불기2566-04-25_아비달마집이문족론-k0946-014


『아비달마집이문족론』
K0946
T1536

제14권

● 한글대장경 해당부분 열람I
● 한글대장경 해당부분 열람II
○ 통합대장경 사이트 안내

○ 해제[있는경우]
● TTS 음성듣기 안내
※ 이하 부분은 위 대장경 부분에 대해
참조자료를 붙여 자유롭게 연구하는 내용을 적는 공간입니다.
대장경 열람은 위 부분을 참조해주십시오.

자료출처 불교학술원 기금 후원안내페이지





『아비달마집이문족론』 ♣0946-014♧




제14권






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● [pt op tr] fr
_M#]


아비달마집이문족론 제14권
존자 사리자 설
삼장법사 현장 한역
송성수 번역
6. 오법품 ④

여여하게 어느 한 선정의 모양을 잘 취하여
그 선정의 모양에 대하여 잘 생각하고
또 잘 환히 알며 잘 통달할 적에는
이러이러하게 그 법요에 대하여
법과 뜻을 바르게 분명히 아는 것이니,
법과 뜻을 바르게 분명히 앎으로 말미암아 곧 기꺼워하게 되고,
기껍게 여기기 때문에 기쁨을 내며,
마음이 기쁘기 때문에 몸이 가뿐해지고,
몸이 가뿐해지기 때문에 즐거움을 느끼며,
즐거움을 느끼기 때문에 마음이 안정되고,
마음이 안정되기 때문에 사실대로 알고 보며,
사실대로 알고 보기 때문에 싫증을 내고,
싫증을 내기 때문에 여의게 되며,
여의기 때문에 해탈하게 되나니,
이것을 제5의 해탈하는 곳이라 한다.

이 모든 필추와 필추니 등은
이곳에 편안히 머물러서
기억이 아직 머무르지 못한 이면 바른 기억에 머무르게 되고,
마음이 아직 안정되지 못한 이면 바른 선정에 머무르게 되며,
번뇌가 아직 다하지 못한 이면 모든 번뇌를 다하게 되고,
아직 가장 안온한 열반을 증득하지 못한 이면 그것을 증득하게 된다.

이 가운데서는 일곱 가지 법을 해탈하는 곳이라 한다.
첫째는 법을 바르게 분명히 아는 것이요,
둘째는 뜻을 바르게 분명히 아는 것이며,
셋째는 기꺼워하는 것이요,
넷째는 기뻐하는 것이며,
다섯째는 가뿐해지는 것이요,
여섯째는 즐거운 것이며,
일곱째는 안정되는 것이다.

세 가지 번뇌[三漏]가 있나니,
욕루(欲漏)와 유루(有漏)와 무명루(無明漏)이다.

5불환(不還)이란 어떤 것인가?
첫째는 중반열반(中般涅槃) 보특가라(補特伽羅)요,
둘째는 생반열반(生般涅槃) 보특가라며,
셋째는 유행반열반(有行般涅槃) 보특가라요,
넷째는 무행반열반(無行般涅槃) 보특가라며,
다섯째는 상류(上流) 보특가라이다.

또 상류(上流)에는 두 가지가 있다.
어떤 것이 두 가지냐 하면,
첫째는 색계에 가는 것이요,
둘째는 무색계에 가는 것이다.
색계에 가는 이는 색구경천(色究竟天)을 맨 마지막 처소로 삼으며,
무색계에 가는 이는 비상비비상처천(非想非非想處天)을 맨 마지막 처소로 삼는다.

【문】 5정거천(淨居天)이란 어떤 것인가?
【답】 첫째는 무번천(無煩天)이요,
둘째는 무열천(無熱天)이며,
셋째는 선현천(善現天)이요,
넷째는 선견천(善見天)이며,
다섯째는 색구경천(色究竟天)이다.
5출리계(出離界)란 어떤 것인가?

욕에서 벗어남을 욕출리(欲出離)라고 한다.
에와 무에[恚無恚],
해와 무해[害無害],
색과 무색[色無色]에 대해서도
마땅히 그러한 줄 알아야 한다.

이와 같이 몸이 있다는 데서 벗어나는 것을
유신출리(有身出離)라고 한다.




❋❋본문 ◎[개별논의]

★%★
『아비달마집이문족론』 ♣0946-014♧






◎◎[개별논의] ❋본문









★1★





◆vlgw1482

◈Lab value 불기2566/04/25


○ 2020_0910_184017_nik_ct18.jpg


○ [pt op tr] 예술작품 사진 공양, 나무불, 나무법, 나무승 Renoir bouquet-of-roses-2
[#M_▶더보기|◀접기|
Artist: Pierre-Auguste Renoir
from https://en.wikipedia.org/wiki/Pierre-Auguste_Renoir
Title : bouquet-of-roses-2
Info
Permission & Licensing : Wikiart
● [pt op tr] fr
_M#]


○ 2020_0606_192940_can.jpg

○ [pt op tr] 꽃 공양, 나무불, 나무법, 나무승


○ [pt op tr] 아름다운 사진 공양, 나무불, 나무법, 나무승 Saddle_tor_to_Hey_tor_pano
[#M_▶더보기|◀접기|
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Saddle_tor_to_Hey_tor_pano.jpg
English: A panorama showing some of Dartmoor's tors in snow. 
Author Herbythyme
Permission & Licensing : Wikipedia
● [pt op tr] fr
_M#]


Benjamin Biolay - La Plage


♥단상♥








문서정보 ori 
https://buddhism0077.blogspot.com/2022/04/2566-04-25-k0946-014.html#1482
sfed--아비달마집이문족론_K0946_T1536.txt ☞제14권
sfd8--불교단상_2566_04.txt ☞◆vlgw1482
불기2566-04-25
θθ





■ 선물 퀴즈
방문자선물 안내페이지

다음에 해당하는 단어를 본 페이지 에 댓글로 적어주시면 됩니다.




 8지(智)의 하나. 욕계 고제(苦諦)의 이치를 관하여 얻은 지혜. 모든 법의 진리를 증득하여 아는 지혜이므로 법지(法智)라 함. 이는 욕계의 견혹(見惑)을 끊은 지혜임.

답 후보
● 고법지(苦法智)
공교(工巧)
공덕천(功德天)

공상(共相)
공양주(供養主)
공처(空處)
공화(供華)



ॐ मणि पद्मे हूँ
○ [pt op tr]
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■ 음악
L'affaire Louis' Trio - Chic Planete
Pierre Perret - Y'a Cinquante Gosses Dans L'escalier
Mireille Mathieu - L'amour Viendra (My Own True Love)
Edith Piaf - J'en Ai Tant Vu
Cyril Mokaiesh - Tes Airs De Rien
Daniel Darc - Sur La Route
France Gall - Poupee De Cire, Poupee De Son



■ 시사, 퀴즈, 유머
뉴스

퀴즈

퀴즈2


유머

■ 한자 파자 넌센스 퀴즈


【 】 ⇄✙➠
일본어글자-발음

중국어글자-발음

■ 영어단어 넌센스퀴즈- 예문 자신상황에 맞게 바꿔 짧은글짓기




아비달마집이문족론 제14권
존자 사리자 설
삼장법사 현장 한역
송성수 번역
6. 오법품 ④
[translated by Google]
Abidalma jib ideology, vol. 14
Venerable Sariza
Samjang Beopsa on-site Korean translation
Translated by Song Seong-soo
6. Wrong food ④
[translated by Papago]
Abidalma's Family Theory Vol. 14
the theory of honor and self-interest
Korean translation at the site of Samjangsa Temple
Translated by Song Sung-soo
6. Misconduct ④
[translated by Kakao]
Abidalma's Theory of the Immunjok
the sermon of the dead
han station of samjangjusa temple
song sung-soo translation
6. Misdemeanor items 4;

여여하게 어느 한 선정의 모양을 잘 취하여
그 선정의 모양에 대하여 잘 생각하고
또 잘 환히 알며 잘 통달할 적에는
이러이러하게 그 법요에 대하여
법과 뜻을 바르게 분명히 아는 것이니,
법과 뜻을 바르게 분명히 앎으로 말미암아 곧 기꺼워하게 되고,
기껍게 여기기 때문에 기쁨을 내며,
마음이 기쁘기 때문에 몸이 가뿐해지고,
몸이 가뿐해지기 때문에 즐거움을 느끼며,
즐거움을 느끼기 때문에 마음이 안정되고,
마음이 안정되기 때문에 사실대로 알고 보며,
사실대로 알고 보기 때문에 싫증을 내고,
싫증을 내기 때문에 여의게 되며,
여의기 때문에 해탈하게 되나니,
이것을 제5의 해탈하는 곳이라 한다.
[translated by Google]
By taking the shape of any one choice carefully,
Think carefully about the shape of the selection
And when you know it well and master it well,
One way or another, about the law
It is to know the law and the will clearly,
Through the right and clear knowledge of the law and the will, you will soon become willing,
I rejoice because I am glad,
Because the heart is happy, the body becomes lighter,
I feel pleasure because my body becomes lighter,
Because I feel pleasure, my mind is at peace,
Because my mind is at peace, I know the truth and see
Tired of seeing and knowing the truth,
I become tired because I am tired,
I will be liberated because of my wife,
This is called the 5th place of liberation.
[translated by Papago]
in the shape of one selection
Think about the shape of the selection
And when you know and master it'sir,
In this and that, regarding the law,
Knowing the law and the meaning correctly,
By knowing the law and the will clearly, they soon become happy
They're happy, so they're happy
My body feels light because I'm happy
You feel happy because your body feels light
It's because you feel joy, so your mind is at rest
Because I feel at ease, I know the truth and see it
I'm tired of knowing and seeing the truth
You lose because you get tired of it
You give up because you lose
This is called the Fifth Place of Abyss.
[translated by Kakao]
it is good to take the shape of one selection
Thinking about the shape of the selection
And when you know well and master well,
On the law of this law
I know the law and the will rightly,
The law and the will are clearly known and soon I am glad,
And I'm glad to be so happy,
I'm happy, so I feel better,
I feel the pleasure of being comfortable,
You feel pleasure, you feel safe,
You know, because you're stable, you know,
I get tired of seeing the truth,
because you get tired of it,
And when the girl's got her,
This is called the fifth place to devolve.

이 모든 필추와 필추니 등은
이곳에 편안히 머물러서
기억이 아직 머무르지 못한 이면 바른 기억에 머무르게 되고,
마음이 아직 안정되지 못한 이면 바른 선정에 머무르게 되며,
번뇌가 아직 다하지 못한 이면 모든 번뇌를 다하게 되고,
아직 가장 안온한 열반을 증득하지 못한 이면 그것을 증득하게 된다.
[translated by Google]
All these pilchus and pilchus, etc.
stay here comfortably
If the memory has not yet stayed, it will remain in the right memory,
If your mind is not yet stable, you will remain in the right meditation.
If the defilements have not yet been exhausted, all defilements will be exhausted,
Those who have not yet attained the most peaceful nirvana will attain it.
[translated by Papago]
All of these Pilchu and Pilchueni
I'll stay here comfortably
If you don't have a memory yet, you will stay in the right memory
If your mind is not stable yet, you will remain in the right selection
If you're not done yet, you're done with all your troubles
If you have not yet achieved the most comfortable nirvana, you will gain it.
[translated by Kakao]
All these Pilchus and Pilchuni
I'm gonna stay here
If the memory is not yet in the right memory,
If the mind is not yet stable, it will stay in the right selection,
If you have not yet done your defilement, you will do all your defilement,
If you have not yet acquired the most peaceful nirvana, you will gain it.

이 가운데서는 일곱 가지 법을 해탈하는 곳이라 한다.
첫째는 법을 바르게 분명히 아는 것이요,
둘째는 뜻을 바르게 분명히 아는 것이며,
셋째는 기꺼워하는 것이요,
넷째는 기뻐하는 것이며,
다섯째는 가뿐해지는 것이요,
여섯째는 즐거운 것이며,
일곱째는 안정되는 것이다.
[translated by Google]
Among them, it is said to be the place where the seven dharmas are liberated.
The first is to know the law correctly and clearly,
The second is to know the meaning correctly and clearly,
The third is to be willing,
The fourth is to rejoice,
Fifth is to become thin,
The sixth is joy,
Seventh is stability.
[translated by Papago]
Among them, it is said to be a place where seven laws are broken.
The first is to know the law correctly
The second is to understand the meaning clearly
The third is to be happy
The fourth is to rejoice
The fifth is to be light
Sixth is joy
The seventh is to be stable.
[translated by Kakao]
Among them, it is said to be a place to deprive seven laws.
The first is to know the law correctly,
The second is to know exactly what you mean,
Third, I'm happy,
Fourth is to be pleased,
Fifth, it's easy to get along,
Sixth is a pleasure,
Seventh is to be stable.

세 가지 번뇌[三漏]가 있나니,
욕루(欲漏)와 유루(有漏)와 무명루(無明漏)이다.
[translated by Google]
There are three afflictions,
These are the bathhouse (欲漏), the yuru (有漏), and the unknown tower (無明漏).
[translated by Papago]
There are three kinds of worries
They are Yokru, Yuru, and Moomyeongru.
[translated by Kakao]
There are three kinds of anguish []
It is the bath (), the Yuru () and the Unknown Lu.

5불환(不還)이란 어떤 것인가?
첫째는 중반열반(中般涅槃) 보특가라(補特伽羅)요,
둘째는 생반열반(生般涅槃) 보특가라며,
셋째는 유행반열반(有行般涅槃) 보특가라요,
넷째는 무행반열반(無行般涅槃) 보특가라며,
다섯째는 상류(上流) 보특가라이다.
[translated by Google]
5 What is non-refundable?
The first is the Mid-Nibban (中般涅槃) Boteukkara (補特伽羅),
The second is the special price of Saengban Nirvana.
The third is the popular song of nirvana (有行般涅槃),
Fourth, it is said to be a special price of no action, van nirvana,
Fifth is the upper stream.
[translated by Papago]
What is a five-year-old boy?
The first one is Bo Teukgara, the middle nirvana
Second, I heard that it's a special price for living half and nirvana
The third one is the supplementary price for the fadditional price
Fourth is the special price for martial arts, half nirvana
The fifth is the upper stream, Bo Teukgarra.
[translated by Kakao]
What is a five-payback ()?
First, middle-class (middle-class) Bodeunga,
Second, he said he was a special prize for living and living,
Third, it's a fashion class () special,
Fourth, he said he was a special prize for non-commitment class,
Fifth is the upper () bodega.

또 상류(上流)에는 두 가지가 있다.
어떤 것이 두 가지냐 하면,
첫째는 색계에 가는 것이요,
둘째는 무색계에 가는 것이다.
색계에 가는 이는 색구경천(色究竟天)을 맨 마지막 처소로 삼으며,
무색계에 가는 이는 비상비비상처천(非想非非想處天)을 맨 마지막 처소로 삼는다.
[translated by Google]
Also, there are two upstream (上流).
If there are two things,
The first is to go to the color world,
The second is to go to the colorless world.
Those who go to the realm of color make the last place to live,
Those who go to the colorless world take the non-non-non-wound heaven as the last place.
[translated by Papago]
There are also two types of upstream.
Which is two things
The first is to go to the color system
The second is to go to the colorless world.
The one who goes to the world of color has the last place, the Saekgu Gyeongcheon
Those who go to the colorless world use emergency emergency treatment as the last place.
[translated by Kakao]
There are also two things upstream ().
Two things,
First, to go to the color system,
The second is to go to the colorless system.
The person who goes to the color system uses the color landscape cloth () as the last place,
The person who goes to the colorless system uses the emergency emergency treatment () as the last place.

【문】 5정거천(淨居天)이란 어떤 것인가?
【답】 첫째는 무번천(無煩天)이요,
둘째는 무열천(無熱天)이며,
셋째는 선현천(善現天)이요,
넷째는 선견천(善見天)이며,
다섯째는 색구경천(色究竟天)이다.
5출리계(出離界)란 어떤 것인가?
[translated by Google]
【Q】 What is the 5 Jeonggeocheon?
[Answer] First, there is no heaven,
The second is zero heat.
The third is Seonhyeoncheon (善現天),
The fourth is the heaven of foresight,
Fifth is the Color Gugyeongcheon (色究竟天).
5 What is Chuligye?
[translated by Papago]
[Question] What is 5 Jeongcheon Stream?
[A] The first is the no-buncheon Stream
The second is Muyeolcheon Stream
The third is Seonhyeoncheon Stream
The fourth is Seon Gyeoncheon Stream
The fifth is Saekgu Gyeongcheon.
What is a five-leaf clover?
[translated by Kakao]
[Moon] What is 5 Jung Geocheon ()?
[Answer] First is the uninhabited stream,
Second is the non-heated stream,
Third is Sun Hyun-cheon (),
Fourth is the foresight cloth (),
Fifth is the color-caliber cloth ().
What is the 5-choli system ()?

욕에서 벗어남을 욕출리(欲出離)라고 한다.
에와 무에[恚無恚],
해와 무해[害無害],
색과 무색[色無色]에 대해서도
마땅히 그러한 줄 알아야 한다.
[translated by Google]
Freedom from swearing is called bathing.
E and nothing,
harmless and harmless,
About color and colorlessness
You should know that it is.
[translated by Papago]
Getting out of curses is called cursing.
nothing to do with
harm and no harm
Even color and colorlessness
You ought to know that.
[translated by Kakao]
It is called a bathing () to be taken off the bath.
Ewa Mue [no nothing],
harm and harmlessness [nothing],
about the color and colorless [no color]
You should know that.

이와 같이 몸이 있다는 데서 벗어나는 것을
유신출리(有身出離)라고 한다.
[translated by Google]
In this way, to escape from the existence of the body
It's called Yushinchuli (有身出離).
[translated by Papago]
It's about getting away from having a body like this
It is called Yushin-chuli.
[translated by Kakao]
I'm not sure I'm going to be able to
It is called Yushinchuli ().

■ 번역퀴즈
번역
번역연습(기계적 번역내용 오류수정 연습)


■ 영-중-일-범-팔-불어 관련-퀴즈
[wiki-bud] Anne Hopkins Aitken
[san-chn] prabhāvani 樂
[san-eng] devavara $ 범어 O great one amongst the demigods
[pali-chn] sekhiya-dhamma 衆學法
[pal-eng] yamapurisa $ 팔리어 m.tortures in the hell.
[Eng-Ch-Eng] 儀 (1) Rule, pattern, model, example. (2) Ceremony, affair, case, matter. (3) Deportment, manners. (4) A present. (5) Instrument, apparatus. (6) A fine (handsome) appearance.
[Muller-jpn-Eng] 任運所起 ニンヌンショキ that which is produced naturally (spontaneously, innately)
[Glossary_of_Buddhism-Eng] UPPALAVANNA☞
See: Utpala.

[fra-eng] habituant $ 불어 accustoming


■ 암산퀴즈


267* 117
68970 / 114


■ 다라니퀴즈

구족수화길상광명대기명주총지 50 번째는?
자비주 37 번째는?
성관자재보살 명호 7 번째는?




50 좋은 말씀은 모든 농사(農事)를 능히 이루어 줍니다.
바라지 리, 波囉祁<上聲>[口*梨]<五十>
pra-ghr
(~!~) 마음의 보호를 성취케 하시고, 온갖 눈병(惡相)으로부터 보호하소서
『대승대집지장십륜경』
♣0057-001♧


37
길가다가
독을 사용하는 집에 들리게 되어
음식에 약을 넣어 해치려 할 때에
지성으로 대비주를 소리내 외우면
독약이 변하여
감로즙이 되며
● 실나실나 室那室那<三十七> ci nda ci nda
『불설천수천안관세음보살광대원만무애대비심다라니경』
♣0294-001♧


7
소미모가다 지다
蘇尾目訖哆<二合>喞哆<七>
『성관자재보살일백팔명경』
♣1122-001♧







■ 삼매_게송퀴즈


■ 오늘의 게송
[115일째]
성취십력불가설 $ 115▲無邊無邊為 一 ● 無邊轉, ○□□□□,覺,入,獲,種

□□□□□□□, 覺悟菩提不可說,
入淨法界不可說, 獲深智藏不可說。
□□□□□□□, 각오보리불가설,
입정법계불가설, 획심지장불가설。

열 가지 힘 이룸을 말할 수 없고
보리를 깨달음도 말할 수 없고
청정 법계 들어감을 말할 수 없고
깊은 지혜 얻는 일 말할 수 없고



[116째]
종종수량불가설 $ 116▲無邊轉無邊轉為 一 ● 無等, ○□□□□,如,種,於,種

□□□□□□□, 如其一切悉了知;
種種形量不可說, 於此靡不皆通達。
□□□□□□□, 여기일체실료지;
종종형량불가설, 어차미불개통달。

가지가지 수효를 말 못하는데
그와 같은 모든 것 모두 다 알고
가지가지 형체도 말 못하는데
이런 것 통달하지 못함이 없네.





●K0957_T1563.txt★ ∴≪A아비달마장현종론≫_≪K0957≫_≪T1563≫
●K0946_T1536.txt★ ∴≪A아비달마집이문족론≫_≪K0946≫_≪T1536≫
●K0949_T1542.txt★ ∴≪A아비달마품류족론≫_≪K0949≫_≪T1542≫

법수_암기방안


115 (shoulder) 어깨
116 [암핏 armpit] 겨드랑이
50 턱 chin, 【악골】顎
37 종지뼈 ( the kneecap, / the patella무릎 종지뼈)
7 갈비 【협】

31239
605

○ 2019_1105_124752_can_bw0_s12


○ 2019_1105_170530_can_bw0_s12


○ 2019_1201_143723_can_bw0_s12


○ 2019_1201_163219_can_CT27


○ 2020_0904_134406_can_BW17


○ 2020_0906_121241_can_ar45


○ 2020_0907_150720_can_ori_rs


○ 2020_1017_162336_nik_Ar28


○ 2018_1022_125802_can_Ab31


○ 2018_1024_175215_nik_ar28


○ 2018_1023_160313_nik_ab41_s12


○ 2019_1104_111604_nik_ar14_s12


○ 2019_0113_125946_can_BW25_s12


○ 2019_0731_175444_can_ct18_s12


○ 2019_0801_080424_can_ct19


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