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2022년 4월 28일 목요일

불기2566-04-28_십주비바사론-k0584-001


『십주비바사론』
K0584
T1521

제1권

● 한글대장경 해당부분 열람I
● 한글대장경 해당부분 열람II
○ 통합대장경 사이트 안내

○ 해제[있는경우]
● TTS 음성듣기 안내
※ 이하 부분은 위 대장경 부분에 대해
참조자료를 붙여 자유롭게 연구하는 내용을 적는 공간입니다.
대장경 열람은 위 부분을 참조해주십시오.

자료출처 불교학술원 기금 후원안내페이지





『십주비바사론』 ♣0584-001♧




제1권






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❋본문
◎[개별논의]

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십주비바사론(十住毘婆沙論) 제1권
용수(龍樹) 지음
후진(後秦) 구마라집(鳩摩羅什) 한역
1. 서품(序)

애욕을 따르는 범부는 끝없는 옛적부터 언제나 그 가운데를 다녔으니, 이와 같이 나고 죽음의 큰 바다를 오가면서 일찍이 저 언덕에 이르게 되지 못하였다.
혹 이르렀던 이는 겸하여 한량없는 중생들을 제도할 수 있었으니, 이 인연으로 보살 10지의 이치를 말한다.

만약 사람이 위없는 대승(大乘)으로써 나고 죽음의 큰 바다를 건너려 하면, 이 사람은 반드시 10지를 두루 갖추어 수행하여야 한다.

【문】성문과 벽지불 및 부처님께서 모두 저 언덕에 이른다 하면, 해탈하는 가운데서는 차별이 있는가?
【답】이 일은 마땅히 분별하여야 하겠다. 모든 번뇌에서 해탈하게 되는 이 가운데서는 차별이 없고 이 해탈로 인하여 남음이 없는 열반[無餘涅槃]에 들어가는 이 가운데서도 역시 차별은 없으니, 형상이 없기 때문이다.
다만 부처님의 매우 깊은 선정장해탈(禪定障解脫)과 일체법장해탈(一切法藏解脫)만은 모든 성문ㆍ벽지불과는 차별이 있어서 설명으로 다할 바가 아니며, 또한 비유로써 견줄 수도 없다.

세간에서 구할 것이 없으면서도
자비로써 일부러 머무르나니
이 사람의 삶은 귀함이 되고
수명이 제일 으뜸가리라.

마음이 연약한 이는 나고 죽음을 두려워하여 스스로 생각하기를, ‘무엇 때문에 오랫동안 나고 죽음에 있으면서 모든 괴로움을 받겠느냐. 빨리 성문과 벽지불승으로써, 속히 모든 고통을 없애는 것이 낫겠다’고 한다.

그 마음이 연약한 이가 이런 모든 고통을 보면 어찌 두려워하지 않으며 어찌 성문과 벽지불승을 구하게 되지 않겠는가?
만약 마음이 굳건한 이가 지옥ㆍ축생ㆍ아귀ㆍ하늘ㆍ사람과 아수라 중에서 모든 괴로움 받는 것을 보면, 크게 가엾이 여기는 마음을 내어 두려워함이 없이 원을 세우되, ‘이 모든 중생들이 쇠망(衰亡)함ㆍ괴로움에 깊이 들어가 구호됨이 없고 돌아가 의지할 데가 없으니, 나는 멸도(滅度)를 얻어서 이들을 제도하여야겠다’라고 하고, 크게 가엾이 여기는 마음으로써 부지런히 행하고 힘써 나아가 오래지 않아서 소원을 이루게 된다.
그러므로 나는 ‘보살의 모든 공덕 가운데서 굳건한 마음이 첫째니라’하고 말하리라.

다음에 또, 보살은 여덟 가지의 법이 있어서 온갖 공덕을 능히 모으나니, 첫째는 크게 가엾이 여김이며, 둘째는 굳건한 마음이며, 셋째는 지혜이며, 넷째는 방편이며, 다섯째는 방일하지 않음이며, 여섯째는 부지런히 힘써 나아감이며, 일곱째는 언제나 생각을 굳게 지킴이며, 여덟째는 선지식(善知識)이다.
그러므로 처음 마음을 낸 이는 급히 여덟 가지 법을 행함을 마치 머리에 불타는 것을 구하듯이 하고서, 그런 뒤에 다른 공덕을 닦아야 한다.

착한 사람에게는 간략히 말하여 열 가지 법이 있다. 무엇이 열 가지인가? 첫째는 믿음[信]이며, 둘째는 힘써 나아감[精進]이며, 셋째는 생각함[念]이며, 넷째는 선정[定]이다. 다섯째는 착한 몸의 업[善身業]이며, 여섯째는 착한 입의 업[善口業]이며, 일곱째는 착한 뜻의 업[善意業]이다. 여덟째는 탐냄이 없음[無貪]이며, 아홉째는 성냄이 없음[無恚]이며, 열째는 어리석음이 없음[無癡]이다.

만약 사람으로서 근기가 둔하고 게으른 이라면 경전의 글이 어렵기 때문에 읽거나 외울 수가 없다. ‘어렵다’ 함은 글이 많아서 외기도 어렵고 말하기도 어렵고 듣기도 어렵다는 것이다.
만약 장엄한 말과 섞여 꾸민 비유며 여러 게송들을 좋아함이 있으면 이런 이들을 이롭게 하기 위하여 짐짓 이 논을 지을 것이다.

‘버림’이라 함은 보시를 말함이다. 보시에는 두 가지가 있는데, 법의 보시[法施]와 재물의 보시[財施]이다. 두 가지 보시 가운데서 법의 보시가 더 훌륭하다.

남을 위하여 법을 해설하여 큰 지혜의 과보를 얻나니, 이 설법 때문에 곧 지혜가 모이는 곳이다.

부처님께서 가류타이(迦留陀夷)5)에게 말씀하시기를 “아난(阿難)을 원망하지 말라. 만약 내가 아난에게 수기(授記)하지 않아도 내가 열반한 뒤에 아라한이 되면 이 깨끗한 마음의 업과 인연 때문에 장차 타화자재천(他化自在天)에서 일곱 번 왕이 되리라”고 하심과 같으니, 경전 가운데서 자세히 말씀하신 것과 같다.

2. 입초지품(入初地品)

초지의 이름은 환희지(歡喜地)요
둘째의 이름은 이구지(離垢地)요
셋째의 이름은 명지(明地)라 하며
넷째의 이름은 염지(焰地)이니라.
다섯째의 이름은 난승지(難勝地)요
여섯째의 이름은 현전지(現前地)요
일곱째의 이름은 심원지(深遠地)이며
여덟째 이름은 부동지(不動地)이니라.
아홉째의 이름은 선혜지(善慧地)요
열째의 이름은 법운지(法雲地)이다.
10지의 형상을 따로따로 나누어
다음에서 자세히 말하리라.

‘지(地)’라 함은 보살의 착한 뿌리인 계급으로서 머무르는 곳이다.

보살이 초지에 있어서 비로소 좋은 법의 맛을 얻고 마음에 기쁨이 많기 때문에 환희지(歡喜地)라 한다. 제2지 중에서는 열 가지 착한 길을 행하여 모든 때[垢]를 여의기 때문에 이구지(離垢地)라 한다. 제3지 중에서는 널리 배움이 많고 대중을 위하여 법을 말하며 광명을 비출 수 있기 때문에 명지(明地)라 한다.

제4지 중에서는 보시와 지계와 많이 들음[多聞]이 더욱 더 늘고 거룩한 덕이 왕성하기 때문에 염지(焰地)라 한다. 제5지 중에서는 공덕의 힘이 왕성하여 온갖 악마들이 무너뜨릴 수 없기 때문에 난승지(難勝地)라 한다. 제6지 중에서는 악마의 일을 막은 뒤에 모든 보살의 도와 법이 모두 앞에 나타나기 때문에 현전지(現前地)라 한다.

제7지 중에서는 삼계를 떠나 멀고 법왕(法王)의 지위에 가까웠기 때문에 심원지(深遠地)라 한다. 제8지 중에서는 하늘과 악마ㆍ범천ㆍ사문이며 바라문들이 그의 서원(誓願)을 움직일 수 없기 때문에 부동지(不動地)라 한다. 제9지 중에서는 그 지혜가 점차로 밝고 고르며 부드러움이 더욱 왕성해지기 때문에 선혜지(善慧地)라 한다.

제10지 중에서는 보살이 시방의 한량없는 세계에서 한꺼번에 법의 비를 내릴 수 있음이 마치 겁소(劫燒) 후에 큰 비를 널리 쏟는 것과 같기 때문에 법운지(法雲地)라 이름한다.

무진의보살(無盡意菩薩)이 「화합품(和合品)」중에서 사리불(舍利弗)에게 말하였다.
“모든 보살의 온갖 내는 마음[發心]은 모두가 깊은 마음이라 하리라. 1지(地)로부터 1지에 이르기 때문에 나아감의 마음[趣心]이라 하고, 공덕을 더욱 불리기 때문에 뛰어남의 마음[過心]이라 하며, 위없는 일을 얻기 때문에 꼭대기의 마음[頂心]이라 하고, 으뜸가는 법을 포섭하여 가지기 때문에 으뜸가는 마음[上心]이라 하며, 현재에 모든 부처님 법을 얻기 때문에 앞에 나타나는 마음[現前心]이라 하고, 이익되는 법을 모으기 때문에 반연함의 마음[緣心]이라 합니다.

자신이 아직 제도되지 못했으면 남을 제도할 수 없다. 마치 사람 자신이 흙탕에 빠져 있는 것과 같으니, 어찌 다른 사람을 건져낼 수 있겠는가?

반야바라밀은 어머니요
좋은 권도와 방편은 아버지이니
낳아 주시기 때문에 아버지라 하고
길러 주기 때문에 어머니라 한다.

초지의 과위를 얻을 것 같으면
마침내 열반에 이르게 되나니
보살로서 이 경지를 얻으면
마음은 언제나 기쁨이 많으며
자연히 모든 부처님ㆍ여래의
종자가 더욱 자라나게 되나니
그러므로 이와 같은 사람은
어질고 착한 이란 이름을 얻는다.

괴로움이 이미 스러진 것은 마치 큰 바닷물과 같고, 나머지 아직 스러지지 않은 것은 마치 두세 방울과 같아서 마음이 크게 기뻐지나니, 보살은 이와 같이 초지를 얻고 나면 ‘여래의 집에 태어난다’고 한다.





❋❋본문 ◎[개별논의]

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『십주비바사론』 ♣0584-001♧






◎◎[개별논의] ❋본문









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◆vsib2698

◈Lab value 불기2566/04/28


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○ [pt op tr] 예술작품 사진 공양, 나무불, 나무법, 나무승 Jack-Bush-the-fisherman-1946
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Artist: Jack-Bush
from https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Bush
Title : the-fisherman-1946
Info

Permission & Licensing : Wikiart
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○ 2018_0419_135129_can.jpg

○ [pt op tr] 꽃 공양, 나무불, 나무법, 나무승


♡佛光寺(ぶっこうじ)(京都市下京区) ,Japan


○ [pt op tr] 아름다운 풍경사진 공양, 나무불, 나무법, 나무승 With the image 'Google Earth & Map data: Google, DigitalGlobe'
Alex Beaupain - A La Mer


♥단상♥








문서정보 ori 
https://buddhism0077.blogspot.com/2022/04/2566-04-28-k0584-001.html#2698
sfed--십주비바사론_K0584_T1521.txt ☞제1권
sfd8--불교단상_2566_04.txt ☞◆vsib2698
불기2566-04-28
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출중생식(出衆生食)의 준말. 자기의 밥에서 다른 중생에게 줄 밥을 떠낸다는 뜻. 매일 받는 밥에서 조금씩 떠내서 곁에 놓아 귀신에게 베풀어 주는 것. 생반(生飯)을 냄.

답 후보
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칠각지(七覺支)
칠유(七喩)

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■ 번역퀴즈
번역
번역연습(기계적 번역내용 오류수정 연습)


십주비바사론(十住毘婆沙論) 제1권
용수(龍樹) 지음
후진(後秦) 구마라집(鳩摩羅什) 한역
1. 서품(序)
[translated by Google]
Book 1
Written by Yongsu
Later Jin Gumara Jib (鳩摩羅什) in Korean
1. Ordained (序)
[translated by Papago]
The Twelfth Vivasarone Vol. 1
Built for water
Hujin Kumarajip Han Station
1. ordination
[translated by Kakao]
The First Volume of the Ten Jubivasaron (Theory)
water () built
Reversing () Gumarajip () Han Station
1. Ordination ();

애욕을 따르는 범부는 끝없는 옛적부터 언제나 그 가운데를 다녔으니, 이와 같이 나고 죽음의 큰 바다를 오가면서 일찍이 저 언덕에 이르게 되지 못하였다.
혹 이르렀던 이는 겸하여 한량없는 중생들을 제도할 수 있었으니, 이 인연으로 보살 10지의 이치를 말한다.
[translated by Google]
The common man who pursues lust has always walked among them since time immemorial, and in this way, he did not reach that hill in the great sea of ​​birth and death.
Those who had arrived were able to save limitless sentient beings at the same time.
[translated by Papago]
A panhandler who followed the avarice has always been in the middle of it since the endless old days, so he did not reach that hill early by going back and forth between the great sea of birth and death.
The person who had reached was also able to system the infinite number of people, so this relationship tells the reason of Bodhisattva 10.
[translated by Kakao]
The father who followed the affection has always been in the middle since the endless old times, and he did not reach that hill early on, going to and from the big sea of ​​death.
The person who came to this point was able to systemize the middle-aged people without any amount, and this means the reason of the ten bodhisattvas.

만약 사람이 위없는 대승(大乘)으로써 나고 죽음의 큰 바다를 건너려 하면, 이 사람은 반드시 10지를 두루 갖추어 수행하여야 한다.
[translated by Google]
If a person wants to cross the great sea of ​​birth and death as a great monk, this person must have all the ten wisdoms and practice them.
[translated by Papago]
If a person is born as a great monk without a stomach and tries to cross the great sea of death, this person must be accompanied by 10 branches.
[translated by Kakao]
If a person tries to cross the great sea of ​​death as a great victory, this person must carry out 10 pieces.

【문】성문과 벽지불 및 부처님께서 모두 저 언덕에 이른다 하면, 해탈하는 가운데서는 차별이 있는가?
【답】이 일은 마땅히 분별하여야 하겠다. 모든 번뇌에서 해탈하게 되는 이 가운데서는 차별이 없고 이 해탈로 인하여 남음이 없는 열반[無餘涅槃]에 들어가는 이 가운데서도 역시 차별은 없으니, 형상이 없기 때문이다.
다만 부처님의 매우 깊은 선정장해탈(禪定障解脫)과 일체법장해탈(一切法藏解脫)만은 모든 성문ㆍ벽지불과는 차별이 있어서 설명으로 다할 바가 아니며, 또한 비유로써 견줄 수도 없다.
[translated by Google]
[Question] If the gates, the Great Buddha, and the Buddha all reach that hill, is there any discrimination in liberation?
[Answer] This matter should be properly distinguished. There is no discrimination among those who are liberated from all afflictions, and among those who enter Nirvana, where there is no remainder due to this liberation, there is also no discrimination, because there is no form.
However, only the Buddha's very deep sensual obstacles (禪定障解脫) and uni-beop obstacles (一切法藏解脫) are different from all scriptures and wall payments, so they cannot be explained by explanation, nor can they be compared with analogies.
[translated by Papago]
If the gates, the wallpapers, and the Buddha all reach that hill, is there discrimination in the midst of liberation?
This matter ought to be discerned. This is because there is no discrimination among those who are relieved from all their troubles, and there is no discrimination among those who enter Nirvana without any remaining due to this liberation, so there is no shape.
However, only the very deep release of the Buddha and the release of the integrated law are different from all gateways and wallpapers, so they cannot be explained or compared with metaphors.
[translated by Kakao]
Moon If the castle gate, wallpaper and Buddha all reach that hill, is there any discrimination in the middle of liberation?
[Answer] This work should be discerned. Among these who are deprived of all the troubles, there is no discrimination, and among these who enter the nirvana [no-no] where there is no remaining due to this deprivation, there is no discrimination.
However, Buddha's very deep selection obstacle (one law) and one law obstacle (one law) are not all different from all the gates and wall payments, so it is not a matter of explanation, and it can not be compared with metaphor.

세간에서 구할 것이 없으면서도
자비로써 일부러 머무르나니
이 사람의 삶은 귀함이 되고
수명이 제일 으뜸가리라.
[translated by Google]
Even though there is nothing in the world to save
Do you deliberately stay with your own mercy?
This person's life becomes precious
Life will be the best
[translated by Papago]
Even though there's nothing in the world to get,
You're staying on purpose at your own expense
This person's life becomes precious
Life will be at its best.
[translated by Kakao]
I don't have anything to save from the public
You stay on purpose as a mercy
This man's life is a precious thing
Life is the best.

마음이 연약한 이는 나고 죽음을 두려워하여 스스로 생각하기를, ‘무엇 때문에 오랫동안 나고 죽음에 있으면서 모든 괴로움을 받겠느냐. 빨리 성문과 벽지불승으로써, 속히 모든 고통을 없애는 것이 낫겠다’고 한다.
[translated by Google]
Those who are weak in heart are afraid of birth and death, and think to themselves, 'For what reason should I suffer for a long time after birth and death? It would be better to get rid of all suffering as soon as possible through the gates and remote Buddhist scriptures.”
[translated by Papago]
He who is weak in heart is me and afraid of death, so he thinks to himself, "Why would I be born and die for a long time and suffer all the pain? It would be better to get rid of all the pain as soon as possible by riding the gates and the wall."
[translated by Kakao]
The weak-hearted person is me and I am afraid of death and think for myself, "What will I be for a long time and die and suffer all the suffering? It is better to get rid of all the pain quickly by the gate and the wallpaper. "

그 마음이 연약한 이가 이런 모든 고통을 보면 어찌 두려워하지 않으며 어찌 성문과 벽지불승을 구하게 되지 않겠는가?
만약 마음이 굳건한 이가 지옥ㆍ축생ㆍ아귀ㆍ하늘ㆍ사람과 아수라 중에서 모든 괴로움 받는 것을 보면, 크게 가엾이 여기는 마음을 내어 두려워함이 없이 원을 세우되, ‘이 모든 중생들이 쇠망(衰亡)함ㆍ괴로움에 깊이 들어가 구호됨이 없고 돌아가 의지할 데가 없으니, 나는 멸도(滅度)를 얻어서 이들을 제도하여야겠다’라고 하고, 크게 가엾이 여기는 마음으로써 부지런히 행하고 힘써 나아가 오래지 않아서 소원을 이루게 된다.
그러므로 나는 ‘보살의 모든 공덕 가운데서 굳건한 마음이 첫째니라’하고 말하리라.
[translated by Google]
When a person with a weak heart sees all these sufferings, how can he not be afraid, and how can he not seek the Holy Gate and the remote Buddha?
If a strong-hearted person sees suffering all kinds of suffering in hell, beasts, devils, heaven, human beings, and asuras, he shows great compassion and builds a circle without fear, saying, 'All these sentient beings will perish. I went deep into suffering and there was no relief and there was no one to go back to, so I must obtain annihilation (滅度) and save them.'
Therefore, I would say, “Among all the merits of a Bodhisattva, a strong heart is first.”
[translated by Papago]
How can he not be afraid when he sees all these pains, and how can he not save the gates and the wall?
If you see a strong-hearted man suffering from all the suffering of hell, livestock, monkfish, heaven, people, and Asura, you make a great pity and build a circle without fear, but because all these people are deep in decay and suffering and have no place to go back to, you will not be forced to do it.
Therefore I will say, "Of all the virtues of the Bodhisattva, a firm heart is the first."
[translated by Kakao]
How can the weak man be afraid of all these pains and how can he not save the gates and the wallpaper?
If a strong heart receives all sufferings from hell, livestock, abyss, heaven, man, and asura, it is a very poor heart to set up a circle without fear, but all these mesozoics are deeply in despair () and suffering, and there is no relief, and there is no place to return, and I must get the errand () and institutionalize them. By doing this, I do my best and work hard and make a wish not long.
So I will say, 'A strong heart is the first among all the virtues of Bodhisattva.'

다음에 또, 보살은 여덟 가지의 법이 있어서 온갖 공덕을 능히 모으나니, 첫째는 크게 가엾이 여김이며, 둘째는 굳건한 마음이며, 셋째는 지혜이며, 넷째는 방편이며, 다섯째는 방일하지 않음이며, 여섯째는 부지런히 힘써 나아감이며, 일곱째는 언제나 생각을 굳게 지킴이며, 여덟째는 선지식(善知識)이다.
그러므로 처음 마음을 낸 이는 급히 여덟 가지 법을 행함을 마치 머리에 불타는 것을 구하듯이 하고서, 그런 뒤에 다른 공덕을 닦아야 한다.
[translated by Google]
Next, the Bodhisattva has eight dharmas, capable of accumulating all virtues. The first is great compassion, the second is a strong mind, the third is wisdom, the fourth is expedient, and the fifth is non-negligence. The sixth is to go forward diligently, the seventh is to always keep one's thoughts firmly, and the eighth is to know foreknowledge.
Therefore, the one who has given up his mind at first should act hastily to practice the eight dharmas, as if seeking a burning sensation in his head, and then cultivate other merits and virtues.
[translated by Papago]
Next, the Bodhisattva has eight laws that serve all kinds of virtues. The first is a great pity, the second is a strong heart, the third is wisdom, the fourth is a way, the fifth is not easygoing, the sixth is always hardworking, and the eighth is good knowledge.
Therefore, the first man who made up his mind must urgently do eight laws as if he were seeking fire in his head, and then cultivate other virtues.
[translated by Kakao]
Next, Bodhisattva has eight laws to bring together all kinds of virtues, first is a great pity, second is a firm heart, third is a wisdom, fourth is a means, fifth is a non-uniform, sixth is a diligently working forward, seventh is always a firm mind, and eighth is a vision ().
Therefore, the first person to make his mind must do eight laws in a hurry, as if seeking a burning on his head, and then wipe out other virtues.

착한 사람에게는 간략히 말하여 열 가지 법이 있다. 무엇이 열 가지인가? 첫째는 믿음[信]이며, 둘째는 힘써 나아감[精進]이며, 셋째는 생각함[念]이며, 넷째는 선정[定]이다. 다섯째는 착한 몸의 업[善身業]이며, 여섯째는 착한 입의 업[善口業]이며, 일곱째는 착한 뜻의 업[善意業]이다. 여덟째는 탐냄이 없음[無貪]이며, 아홉째는 성냄이 없음[無恚]이며, 열째는 어리석음이 없음[無癡]이다.
[translated by Google]
There are, in short, ten laws for good people. What are the ten? The first is belief, the second is pushing forward, the third is thinking, and the fourth is meditation. The fifth is the karma of a good body [善身業], the sixth is the karma of a good mouth [善口業], and the seventh is the karma of the good will [善意業]. The eighth is the absence of covetousness, the ninth is the absence of anger, and the tenth is the absence of foolishness.
[translated by Papago]
There are ten laws for a good man, to put it simply. What are ten things? The first is faith, the second is hard work, the third is thought, and the fourth is selection. The fifth is the work of a good body, the sixth is the work of a good mouth, and the seventh is the work of a good meaning. The eighth is without covetousness, the ninth is without anger, and the tenth is without folly.
[translated by Kakao]
There are ten laws for good people, in short: what are ten? First is faith, second is effort, third is thinking, and fourth is selection. Fifth is the up [] of the good body, sixth is the up [] of the good mouth, and seventh is the up [of the good meaning]. Eighth is no covet [no covet], nine is no annoyance [no covet], and tenth is no stupidity [no covet].

만약 사람으로서 근기가 둔하고 게으른 이라면 경전의 글이 어렵기 때문에 읽거나 외울 수가 없다. ‘어렵다’ 함은 글이 많아서 외기도 어렵고 말하기도 어렵고 듣기도 어렵다는 것이다.
만약 장엄한 말과 섞여 꾸민 비유며 여러 게송들을 좋아함이 있으면 이런 이들을 이롭게 하기 위하여 짐짓 이 논을 지을 것이다.
[translated by Google]
If you as a person are dull and lazy, you cannot read or memorize the scriptures because the text of the scriptures is difficult. ‘Difficult’ means that there are so many texts that it is difficult to memorize, speak, and listen.
If you like parables and verses made up of majestic words, you will build this paddy field to benefit these people.
[translated by Papago]
If you are a person who is slow and lazy, you cannot read or memorize the scriptures because they are difficult to write. "Difficult" means that it is difficult to memorize and to speak and to listen because there are many writings.
If you like various crabs mixed with majestic words, you will build a rice paddy to benefit these people.
[translated by Kakao]
If you are dull and lazy as a person, you can not read or memorize because the scriptures are difficult. 'It's difficult' is that it is difficult to speak and difficult to listen because there are many articles.
If you like the metaphors and the various crab songs mixed with the majestic words, you will build this rice paddy to benefit these people.

‘버림’이라 함은 보시를 말함이다. 보시에는 두 가지가 있는데, 법의 보시[法施]와 재물의 보시[財施]이다. 두 가지 보시 가운데서 법의 보시가 더 훌륭하다.
[translated by Google]
‘Forsaking’ means giving away. There are two types of almsgiving: the Dharma almsgiving and the wealth almsgiving. Of the two donations, the Dharma donation is the better.
[translated by Papago]
Abandonment is the term for Bosi. There are two kinds of bojos, the bojos of the law and the bojos of wealth. Of the two, the Bodhisattva of Law is better.
[translated by Kakao]
Boshie has two things: Boshie, Boshie, Boshie, and Boshie, of the law. Boshie, of the law, and Boshie, of the wealth.

남을 위하여 법을 해설하여 큰 지혜의 과보를 얻나니, 이 설법 때문에 곧 지혜가 모이는 곳이다.
[translated by Google]
By expounding the Dharma for others, the fruit of great wisdom is obtained, and because of this discourse, wisdom is gathered.
[translated by Papago]
It is a place where wisdom gathers because of this sermon, because of the great fruit of wisdom by explaining the law for others.
[translated by Kakao]
For others, I have a great wisdom overview by explaining the law, and this is the place where wisdom is gathered soon because of this law.

부처님께서 가류타이(迦留陀夷)5)에게 말씀하시기를 “아난(阿難)을 원망하지 말라. 만약 내가 아난에게 수기(授記)하지 않아도 내가 열반한 뒤에 아라한이 되면 이 깨끗한 마음의 업과 인연 때문에 장차 타화자재천(他化自在天)에서 일곱 번 왕이 되리라”고 하심과 같으니, 경전 가운데서 자세히 말씀하신 것과 같다.
[translated by Google]
The Buddha said to Garyutai (迦留陀夷), “Do not blame Anan. Even if I do not write to Anan, if I become an Arahant after my nirvana, I will become a king seven times in the future because of this pure karma and karma in the future.” same as
[translated by Papago]
The Buddha said to Karyutai (5), "Don't blame Annan. Even if I do not write to Annan, if I become an arahan after Nirvana, I will become king seven times in Tahwajacheon in the future because of the work and connection of this clean heart." As he said in detail in the scriptures.
[translated by Kakao]
The Buddha told the Garyu Thai (5), "Do not blame Annan (). If I do not have to write to Annan, if I become arahan after I have nirvana, I will be seven times in the Tahwajaecheon (the naturalization) because of this clean heart's business and relationship. "

2. 입초지품(入初地品)
[translated by Google]
2. Place of entry (入初地品)
[translated by Papago]
2. The first article
[translated by Kakao]
2. Possessions for the grassland (local land);

초지의 이름은 환희지(歡喜地)요
둘째의 이름은 이구지(離垢地)요
셋째의 이름은 명지(明地)라 하며
넷째의 이름은 염지(焰地)이니라.
다섯째의 이름은 난승지(難勝地)요
여섯째의 이름은 현전지(現前地)요
일곱째의 이름은 심원지(深遠地)이며
여덟째 이름은 부동지(不動地)이니라.
아홉째의 이름은 선혜지(善慧地)요
열째의 이름은 법운지(法雲地)이다.
10지의 형상을 따로따로 나누어
다음에서 자세히 말하리라.
[translated by Google]
The name of the grassland is Hwanhuiji (歡喜地).
The second name is Iguji (離垢地).
The third name is Myeongji.
The fourth name is Yeomji.
The fifth name is Nanseungji (難勝地)
The sixth name is Hyeonjeonji.
The seventh name is Shimwonji.
The eighth name is immovable.
The ninth name is Seon Hye-ji.
The tenth name is Beopunji.
Divide the shapes of the 10 zodiac into separate pieces.
I will tell you in detail later.
[translated by Papago]
The name of the meadow is Hwanheeji
The second one's name is iguji
The third one is called Myeongji
The fourth's name is Yeomji.
The fifth son's name is Seungji
The sixth one's name is Hyeonjeonji
The seventh son's name is Simwonji
The eighth name is Floating Land.
The ninth child's name is Sun Hyeji
The tenth is called Beopunji.
divided into ten figures
I'll go into more detail next time.
[translated by Kakao]
The name of the grassland is the joyous land
The second name is Iguji (the land)
The third name is Myongji ()
The fourth name is the land.
The fifth name is Nan Seungji (the land)
The sixth name is the current battery
The seventh name is Shimwonji ()
The eighth name is the floating land.
The ninth name is Sun Hye-ji (the land)
The tenth name is the law lounge (law area).
the shape of 10 paper is divided separately
I will tell you in detail.

‘지(地)’라 함은 보살의 착한 뿌리인 계급으로서 머무르는 곳이다.
[translated by Google]
'Earth' is the place where one stays as a class, the good root of a Bodhisattva.
[translated by Papago]
Ji is a place where you stay as a class, the good root of Bodhisattva.
[translated by Kakao]
The term ‘land’ is a place where people stay as a class, the good root of Bodhisattva.

보살이 초지에 있어서 비로소 좋은 법의 맛을 얻고 마음에 기쁨이 많기 때문에 환희지(歡喜地)라 한다. 제2지 중에서는 열 가지 착한 길을 행하여 모든 때[垢]를 여의기 때문에 이구지(離垢地)라 한다. 제3지 중에서는 널리 배움이 많고 대중을 위하여 법을 말하며 광명을 비출 수 있기 때문에 명지(明地)라 한다.
[translated by Google]
It is called Hwanheeji (歡喜地) because Bodhisattvas only get the taste of good Dharma in grasslands and have a lot of joy in their hearts. Among the second places, it is called Iguji (離垢地) because it saves all times by practicing the ten good ways. Among the 3 papers, it is called Myongji because it has a lot to learn, speaks the law for the public, and shines light.
[translated by Papago]
It is called Hwanheeji because the Bodhisattva is in the meadow to get a good taste of the law and to have a lot of joy in the heart. Among the second sites, it is called Iguji because all the times are lost by following ten good paths. Among the third sites, it is called Myeongji because it is widely learned, speaks the law for the public, and can shine.
[translated by Kakao]
It is called "joy zone" because Bodhisattva has a good taste of law and a lot of joy in the heart only when it is in the grassland. Among the second sites, ten good roads are performed and all times [] are played, so it is called the area. Among the third districts, it is widely learned and it is called the Myongji (the land) because it can speak the law for the public and shine the light.

제4지 중에서는 보시와 지계와 많이 들음[多聞]이 더욱 더 늘고 거룩한 덕이 왕성하기 때문에 염지(焰地)라 한다. 제5지 중에서는 공덕의 힘이 왕성하여 온갖 악마들이 무너뜨릴 수 없기 때문에 난승지(難勝地)라 한다. 제6지 중에서는 악마의 일을 막은 뒤에 모든 보살의 도와 법이 모두 앞에 나타나기 때문에 현전지(現前地)라 한다.
[translated by Google]
Among the 4 places, it is called Yeomji (焰地) because of the increasing number of giving and receiving, and the abundance of holy virtue. Among the 5 places, the power of merit is so strong that all kinds of demons cannot defeat it, so it is called the difficult place. Among the 6th lands, it is called Hyeonjeon (現前地) because all Bodhisattvas' Tao and Dharma appear in front of all Bodhisattvas after stopping the devil's work.
[translated by Papago]
Among the 4th sites, it is called Yeomji because the number of people who listen to it more and more is increasing, and holy virtues are flourishes. Among the fifth land, it is called Nanseungji because the power of merit is so powerful that all kinds of demons cannot destroy it. Among the 6th paper, it is called Hyeonjeonji because all the help and laws of Bodhisattva appear in front of them after preventing the devil's work.
[translated by Kakao]
Among the fourth sites, it is called the land because the Boshi and the Jigye and the many listening [] are more and more increased and the holy virtue is abundant. Among the fifth sites, the power of virtue is so strong that all kinds of demons can not be destroyed, so it is called Nanseungji. Among the 6th chapters, it is called the current battery (former site) because all the Bodhisattva's help and laws appear before the devil's work.

제7지 중에서는 삼계를 떠나 멀고 법왕(法王)의 지위에 가까웠기 때문에 심원지(深遠地)라 한다. 제8지 중에서는 하늘과 악마ㆍ범천ㆍ사문이며 바라문들이 그의 서원(誓願)을 움직일 수 없기 때문에 부동지(不動地)라 한다. 제9지 중에서는 그 지혜가 점차로 밝고 고르며 부드러움이 더욱 왕성해지기 때문에 선혜지(善慧地)라 한다.
[translated by Google]
Among the 7 sites, it is called Simwonji (深遠地) because it is far away from the three realms and close to the status of the king of the law. Among the eight places, they are Heaven, Demon, Beomcheon, and Serpents, and they are called immovable because Brahmans cannot change their vows. Among the ninth places, the wisdom is gradually bright and even, and the softness is more vigorous, so it is called the good wisdom.
[translated by Papago]
Among the 7th sites, it is called Simwonji because it is far away from Samgye and is close to the status of Beopwang. Among the 8th sites, it is called the floating land because the sky, demons, Beomcheon, and Samun are unable to move his Confucian academy. Among the 9th paper, it is called Seonhyeji because its wisdom is gradually bright and even, and its softness becomes more active.
[translated by Kakao]
Among the 7th chapters, it is called Shimwonji () because it was far from the Three Kingdoms and was close to the status of King of Law. Among the 8th chapters, the heavens, demons, bumcheons, and sermons are called floating places because they cannot move his vows (). Among the ninth sites, the wisdom is gradually bright, even, and softness becomes more vigorous, so it is called Sunhyeji (locality).

제10지 중에서는 보살이 시방의 한량없는 세계에서 한꺼번에 법의 비를 내릴 수 있음이 마치 겁소(劫燒) 후에 큰 비를 널리 쏟는 것과 같기 때문에 법운지(法雲地)라 이름한다.
[translated by Google]
Among the ten places, the Bodhisattva is called Beopunji (法雲地) because it is like pouring heavy rain widely after a dreadful cow (劫燒) when a Bodhisattva can make it rain all at once in the limitless world of the ten directions.
[translated by Papago]
Among the 10th sites, it is called Beopunji because it is like pouring heavy rain after a cow that the Bodhisattva can rain the law at once in a world without limits.
[translated by Kakao]
Among the tenth chapters, the fact that Bodhisattva can rain the law at once in a world without the limit of the specification is called the law because it is like spreading a large rain after a cow ().

무진의보살(無盡意菩薩)이 「화합품(和合品)」중에서 사리불(舍利弗)에게 말하였다.
“모든 보살의 온갖 내는 마음[發心]은 모두가 깊은 마음이라 하리라. 1지(地)로부터 1지에 이르기 때문에 나아감의 마음[趣心]이라 하고, 공덕을 더욱 불리기 때문에 뛰어남의 마음[過心]이라 하며, 위없는 일을 얻기 때문에 꼭대기의 마음[頂心]이라 하고, 으뜸가는 법을 포섭하여 가지기 때문에 으뜸가는 마음[上心]이라 하며, 현재에 모든 부처님 법을 얻기 때문에 앞에 나타나는 마음[現前心]이라 하고, 이익되는 법을 모으기 때문에 반연함의 마음[緣心]이라 합니다.
[translated by Google]
The Bodhisattva of Mujin (無盡意菩薩) said to Saribul (舍利弗) in "Hwa-Hap-Pum".
“All bodhisattvas have a deep mind. It is called the mind of advancing because it reaches from the first ground to the first, it is called the mind of excellence because it is called more meritorious, and it is called the mind of the top because it achieves noble things. , it is called the supreme mind because it embraces and possesses the supreme dharma, it is called the mind that appears in front because it has attained all Buddha Dharmas in the present, and because it collects beneficial dharmas, it is called the supreme mind [緣心]. ] is called.
[translated by Papago]
무진의보살(無盡意菩薩)이 「화합품(和合品)」중에서 사리불(舍利弗)에게 말하였다.
"All the hearts of all the Bodhisattva will be deep hearts. It's called the mind of progress, it's called the mind of excellence, it's called the mind of excellence, it's called the mind of excellence, it's called the mind of supreme because it embraces the law of supreme, and it's the mind of half-heartedness because it obtains all Buddha's laws of Buddha.
[translated by Kakao]
The Bodhisattva of Mujin (innocent) told Saribul () in the "harmony" ().
“Everybody will have a deep heart for every bodhisattva. It is called the heart [] of being improved because it reaches 1 place from 1 place, the heart [] of being excellent because it is called more merit, the heart [] of being at the top because it gets the unworthy work, and the heart [] which is the best because it has the best law. It is called the heart [] of disapproval.

자신이 아직 제도되지 못했으면 남을 제도할 수 없다. 마치 사람 자신이 흙탕에 빠져 있는 것과 같으니, 어찌 다른 사람을 건져낼 수 있겠는가?
[translated by Google]
If you have not yet been institutionalized, you cannot save others. It is as if a man himself is drowning in mud, how can he rescue others?
[translated by Papago]
If you have not yet been instituted, you cannot institutionalize others. It is as if a man himself is in the mire; how can he save another man?
[translated by Kakao]
If you haven’t been drafted yet, you can’t refine yourself. How can you save someone else, as if you were in a muddy mess?

반야바라밀은 어머니요
좋은 권도와 방편은 아버지이니
낳아 주시기 때문에 아버지라 하고
길러 주기 때문에 어머니라 한다.
[translated by Google]
Phanya Paramil is my mother
Father is the best way and method
I call you father because you give birth to me.
They are called mothers because they raise them.
[translated by Papago]
Banyabaramil is my mother
He's the father of good discipline and resourcefulness
I call him father because he gives birth to me
It's called mother because it raises her.
[translated by Kakao]
Banyabaramil is my mother
Good authority and means are fathers
Because he gives birth, he's called a father
It is called mother because it raises.

초지의 과위를 얻을 것 같으면
마침내 열반에 이르게 되나니
보살로서 이 경지를 얻으면
마음은 언제나 기쁨이 많으며
자연히 모든 부처님ㆍ여래의
종자가 더욱 자라나게 되나니
그러므로 이와 같은 사람은
어질고 착한 이란 이름을 얻는다.
[translated by Google]
If you think you will get the fruit of grass
Will he finally reach nirvana?
If you attain this status as a Bodhisattva
The heart is always full of joy
Naturally, all Buddhas and Tathagata
Seeds grow more
Therefore, such a person
He gets the name of kind and kind.
[translated by Papago]
If you think you're going to get the superposition of the original,
I'm finally in nirvana
If you gain this status as a Bodhisattva,
My heart is always full of joy
Naturally, all Buddha's and Buddha's
As the seed grows,
So people like this,
Gets the name of a nice, nice man.
[translated by Kakao]
if you think you're going to get the grassland overload
And finally, I'm in Nirvana
If you get this as a bodhisattva
The mind is always joyful
naturally, all Buddhas and
The seeds grow even more
So a man like this
Get the name of a good, bad Iran.

괴로움이 이미 스러진 것은 마치 큰 바닷물과 같고, 나머지 아직 스러지지 않은 것은 마치 두세 방울과 같아서 마음이 크게 기뻐지나니, 보살은 이와 같이 초지를 얻고 나면 ‘여래의 집에 태어난다’고 한다.
[translated by Google]
Sufferings that have already ceased are like large seawater, and the rest that have not yet broken down are like two or three drops, and the heart is greatly rejoicing.
[translated by Papago]
It is said that the pain is already gone like a big sea water, and the rest of the things that have not yet disappeared are like two or three drops, so the heart is greatly pleased, and the Bodhisattva is said to be "born in the house of Buddha" after obtaining a grassland like this way.
[translated by Kakao]
The suffering is already like a big seawater, and the rest of the water is like two or three drops, so the heart is greatly pleased. When the bodhisattva gets such a grassland, it is said that it is born in a house of many people.

■ 영-중-일-범-팔-불어 관련-퀴즈
[wiki-bud] Velukandakiya
[san-chn] sat-kārya-vāda 因中說果
[san-eng] pṛccati $ 범어 inquires/asks/minds
[pali-chn] visesa-magga 勝進道
[pal-eng] sandassita $ 팔리어 pp. of sandassetipointed out; explained.
[Eng-Ch-Eng] Sutra of Great Marici, the Bodhisattva 大摩里支菩薩經
[Muller-jpn-Eng] 白蓮教 ビャクレンキョウ White Lotus Society
[Glossary_of_Buddhism-Eng] BODHISATTVA VOWS☞
See: Four Great Vows.

[fra-eng] simule $ 불어 simulates


■ 암산퀴즈


783* 915
381435 / 885


■ 다라니퀴즈

구족수화길상광명대기명주총지 53 번째는?
자비주 40 번째는?
성관자재보살 명호 10 번째는?




53 “세존이시여, 이와 같이 이 ‘구족수화길상광명대기명주총지(具足水火吉祥光明大記明呪總持)의 말씀’은
돈계, 敦祇<五十三葵計反>
tunje
(~!~) 성스러운 가문에 출생 토록 전진 전진케 하소서.
『대승대집지장십륜경』
♣0057-001♧


40
용과 귀신이
모든 독한 종기병을 퍼뜨려
종기와 부스름, 고름이 나서
아픔을 참기 어려울 때
지성으로 대비주를 소리내 외우고
독한 종기에
세 번 침을 뱉으면
종기는 입을 따라
사라지게 되며
● 불라사야 佛囉舍那<四十> p ra śa ya
『불설천수천안관세음보살광대원만무애대비심다라니경』
♣0294-001♧


10
살- 바 지 도 바세바라마바 라미다바라 바다
薩哩嚩<二合>喞<引>睹<引>嚩勢波囉摩波<引>囉弭哆鉢囉<二合>鉢哆<二合十>
『성관자재보살일백팔명경』
♣1122-001♧







■ 삼매_게송퀴즈


■ 오늘의 게송
[118일째]
득불가설무애심 $ 118▲無等轉無等轉為 一 ● 不可數, ○□□□□,往,神,所,往

□□□□□□□, 往詣十方不可說,
神力示現不可說, 所行無際不可說,
□□□□□□□, 왕예십방불가설,
신력시현불가설, 소행무제불가설,

말로 못할 걸림없는 마음을 얻어
시방에 나아감을 말할 수 없고
신통한 힘 나타냄도 말할 수 없고
행하는 일 그지없어 말할 수 없고



[119째]
왕예중찰불가설 $ 119▲不可數不可數為 一 ● 不可數轉, ○□□□□,了,精,智,於

□□□□□□□, 了達諸佛不可說,
精進勇猛不可說, 智慧通達不可說。
□□□□□□□, 료달제불불가설,
정진용맹불가설, 지혜통달불가설。

모든 세계 가는 일을 말할 수 없고
부처님을 아는 일도 말할 수 없고
용맹하게 정진함도 말할 수 없고
지혜를 통달함도 말할 수 없고




●K0098_T0286.txt★ ∴≪A십주경≫_≪K0098≫_≪T0286≫
●K0584_T1521.txt★ ∴≪A십주비바사론≫_≪K0584≫_≪T1521≫
●K0550_T1522.txt★ ∴≪A십지경론≫_≪K0550≫_≪T1522≫

법수_암기방안


118 (forearm) 아래팔뚝
119 (알너 - ULNA) 자뼈
53 (귀)코 nose 鼻 【비】
40 중앙 발가락 [신조어 ] center part (middle) toe
10 손목 WRIST

716445
431

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○ 2016_0412_165325_nik_exc_s12진안_마이산_탑사


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○ 2021_0216_120345_nik_BW25석모도_낙가산_보문사


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『십주비바사론』 ♣0584-001♧
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