『출요경』
K0982
T0212
제18권
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『출요경』 ♣0982-018♧
제18권
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❋본문
◎[개별논의]
○ [pt op tr]
○ 2019_1105_161804_nik_exc 순천 조계산 송광사
○ 2019_1105_164344_nik_fix 순천 조계산 송광사
○ 2019_1106_130152_can_fix 화순 영구산 운주사
○ 2019_1106_151017_can_exc_s12 화순 계당산 쌍봉사
○ 2019_1201_133941_nik_exc_s12 원주 구룡사
○ 2019_1201_143552_nik_exc 원주 구룡사
○ 2019_1201_151425_can_fix 원주 구룡사
○ 2019_1201_154653_nik_exc_s12 원주 구룡사
○ 2020_0211_131510_nik_exc_s12 불암산 천보사
○ 2020_0904_090426_can_ori_rs 여주 봉미산 신륵사
○ 2020_0908_160244_nik_ori_rs 합천 해인사
○ 2020_0930_134404_can_ori_rs 화성 용주사
○ 2016_0505_125807_nik 춘천 청평사
○ 2020_1017_161604_nik_exc 삼각산 화계사
○ 2018_1022_125558_nik_ori 공주 계룡면사무소 영규대사비
○ 2018_1022_131949_can_ori 공주 계룡산 갑사
○ 2018_1023_161359_nik_exc 예산 덕숭산 수덕사
○ 2020_1114_132442_nik_ori 삼각산 도선사
○ 2020_1114_142522_nik_exc 삼각산 도선사
● [pt op tr] fr
○ 2020_1017_155758_can_ori_rs 삼각산 화계사
❋❋본문 ♥ ◎[개별논의]
출요경 제18권
요진 양주 사문 축불념 한역
17. 잡품 ②
[...]
17-5. 악한 행을 저질렀어도
선한 행으로 그것을 없애면
이 세상을 환히 비추는
구름 걷힌 뒤의 달과 같으리라.
[...]
17-6. 악한 행을 저질렀어도
선한 행으로 그것을 없애라.
이 세상에 대한 애착은
그 이치의 공(空)함을 생각하여라.
[...]
17-7. 젊어서 출가하여
부처님의 가르침을 닦으면
이 세상을 환히 비추는
구름 걷힌 뒤의 달과 같으리라.
[...]
17-9. 살아서 남을 괴롭히지 않으면
죽어서도 아무런 걱정이 없다.
정진하여 도를 깨친 사람은
중도(中道)에 머무니 근심이 없다.
[...]
17-10. 살아서 남을 괴롭히지 않으면
죽어서도 아무런 걱정이 없다.
정진하여 도를 깨친 사람은
친척들 속에서도 홀로 빛나리라.
[...]
17-12. 애욕을 밭이라 하고
음욕ㆍ분노ㆍ어리석음을 종자라 한다.
그러므로 보시하여 세상을 제도하는 이
그는 한량없는 복을 얻으리라.
[...]
저 바라문들은 교만함이 매우 많아
이 세상에서 목숨을 마치면
6취(趣)에 떨어질 것이니, 그것은
닭ㆍ돼지ㆍ개ㆍ이리ㆍ나귀의
다섯과 지옥을 합해 여섯이다.
그들에게 아무리 보시를 해도
그 과보를 얻지 못하리라.
[...]
17-18. 뼈대로써 성(城)을 만들고
피와 살을 거기에 발라
감관의 문을 열어 놓으면
번뇌의 도적이 날뛰게 된다.
[...]
18. 수품(水品)
[...]
18-4. 조그만 악이라고 가벼이 여겨서
재앙이 없다고 하지 말라.
물방울이 아무리 조그맣더라도
점점 모이면 큰 그릇을 채우니
무릇 가득한 저 큰 죄악도
작은 것이 쌓여 이루어진 것이다.
[...]
18-5. 조그만 선이라고 가벼이 여겨서
복이 없다고 생각하지 말라.
물방울이 아무리 조그맣더라도
점점 모이면 큰 그릇을 채우니
무릇 가득한 저 큰 복도
작은 것들이 쌓인 것이다.
[...]
18-7. 부처님은 이미 건너가셨고
범지는 나루로 건너갔으며
비구는 깊은 연못에서 목욕하고
성문은 튼튼한 뗏목을 만든다.
[...]
18-11. 참는 마음은 저 땅과 같고
흔들리지 않는 것은 수미산과 같으며
맑기는 저 맑은 샘물과 같으니
지혜로운 사람은 어지럽지 않다.
[...]
◎◎[개별논의] ♥ ❋본문
★1★
◆vzlx1292
◈Lab value 불기2567/05/04 |
○ 2018_1023_152958_nik_ori.jpg ○ [pt op tr] 예술작품 사진 공양, 나무불, 나무법, 나무승 Peter-Paul-Rubens-miracle-of-st-francis-1618 Artist: Peter-Paul-Rubens from https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Paul_Rubens Title : miracle-of-st-francis-1618 Info Permission & Licensing : Wikiart ● [pt op tr] fr ○ 2016_1008_133401_nik.jpg ○ [pt op tr] 꽃 공양, 나무불, 나무법, 나무승 ○ [pt op tr] 아름다운 사진 공양, 나무불, 나무법, 나무승 Hitomarutsuka20100624 ♡칠보사_함안 ○ 아름다운 풍경사진 공양, 나무불, 나무법, 나무승 ●With Naver 지도 ○상세정보=> https://buddhism007.tistory.com/3983 Vanessa Contenay-Quinones & Skeewiff - Langue Au Chat ♥단상♥ |
문서정보 ori https://buddhism0077.blogspot.com/2023/05/2567-05-04-k0982-018.html#1292 sfed--출요경_K0982_T0212.txt ☞제18권 sfd8--불교단상_2567_05.txt ☞◆vzlx1292 불기2567-05-04 θθ |
■ 선물 퀴즈
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↔ 여실공(如實空). 여실은 진여의 다른 이름. 진여는 참으로 실재(實在)이며, 그 자체에는 온갖 무루 청정한 성능(性能)을 구비한 것이란 뜻.
답 후보
● 여실불공(如實不空)
연(緣)
연기(緣起)
연생(緣生)
연화부(連華部)
열반대(涅槃臺)
열응신(劣應身)
ॐ मणि पद्मे हूँ
○ [pt op tr]
■ 음악
Mireille Mathieu - L'amour
Marie-Paule Belle - Celles Qui Aiment Elles
Buzy - Osez Josephine
Edith Piaf - Je T'ai Dans La Peua (Du Film 'boum Sur Paris')
Louis Chedid - Le blues du dimanche soir
Karpatt - Ma Suedoise Ma Chanson
Felipecha - De Fil En Aiguille
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失 ■ ( 잃을 실 / 놓을 일 )
046▲ 申失央业永 ■ 신실앙업영 46 ( 거듭 신/ 아홉째 지지 신 )( 잃을 실 / 놓을 일 )( 가운데 앙 / 선명한 모양 영 )( 업 업 / 일, 직업 업 )(길 영/ 읊을 영 )
059▲ 衣衤耳而印 ■ 의의이이인 59 ( 옷 의 )( 옷의변 의 )( 귀 이 / 잉손 잉 )( 말 이을 이 / 능히 능 )(도장 인 / 벼슬 인 ) 재춘법한자
【 】 ⇄✙➠
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■ 영어단어 넌센스퀴즈- 예문 자신상황에 맞게 바꿔 짧은글짓기
■ 번역퀴즈
번역
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■ 영-중-일-범-팔-불어 관련-퀴즈
[wiki-bud] Buddhism in Mongolia
[san-chn] paramādi-buddhôddhṛta-śrīkāla-cakra 時輪怛特羅
[san-eng] mohitaṃ $ 범어 deluded
[pali-chn] dasa-balāni 十力
[pal-eng] nekkhamma $ 팔리어 nt.giving up the world; renunciation.
[Eng-Ch-Eng] 分別障 The 'hindrances due to discrimination.' Hindrances of evil passions (fannaozhang 煩惱障) and the hindrances of what is known (souzhizhang 所知障) that arise from discriminatory thought. Since discrimination is the function of the sixth consciousness the hindrances of discrimination are hindrances that arise from that consciousness. They arise from following a deluded teacher, deluded teaching, or one's deluded thoughts. 【參照: 分別起】
[Muller-jpn-Eng] 作續 サゾク action tantra
[Glossary_of_Buddhism-Eng] PURE LAND SCHOOL VS. OTHER SCHOOLS☞
See also: Other Power; Pure Land Buddhism (Summary);
Zen / Pure Land.
“Everyone can appreciate why the Pure Land method, particularly Oral Invocation, is an easy method. However, the word ‘easy’
has many meanings, with which not everyone will be familiar. This
is because when practicing other methods, for example, Scriptural
Studies (q.v.) we encounter an immense number of sutras and commentaries, infinitely profound in meaning. In the first instance, the
practitioner should fully understand the basic teaching and, from
there, penetrate the different shades of meaning. After that, he should
【book-page-616 617】
reconcile all meanings, extracting their kernel and essence, to discover
and choose the method of cultivation that he will follow all his life. All
this cannot be done unless he is willing to spend several dozen years of
hard work. Should he decide to seek liberation through the Discipline
School (which teaches the strict application of the precepts), the practitioner must join the Order and become thoroughly conversant with all
aspects of the different bodies of precepts. He should also possess the
wisdom to distinguish meaning from words and apply the precepts in
a flexible manner, according to the environment, the times and the
occasion. Thus, to study the sutras is not necessarily difficult, but to
study the precepts to the point of knowing how to adapt them skillfully, neither breaking them nor being rigidly bound by them, is truly
difficult. Once having understood the precepts, the practitioner must
exercise patience and fortitude and endure discomfort and suffering
in order to achieve success. If he decides to enter the Way through
Zen, he should have previously sown the seeds of wisdom and have
suitably high innate capacities. Otherwise, he has no hope of attaining
this lofty Dharma and participating in the “transmission of the lamp”
(q.v.). Therefore, a famous Buddhist scholar once said: Practicing
Zen to achieve Buddhahood is the domain of scholars endowed with
wisdom. This observation is certainly not incorrect or exaggerated.
With the Pure Land school, particularly Buddha Recitation, once the
practitioner has developed the mind of Faith and Vows, he can recite
the Buddha’s name and engage in cultivation regardless of whether his
capacities are high, moderate or limited. Moreover, while other methods
depend on self-power alone, the Pure Land Method first relies to the utmost
on self-power and then adds the element of “other power.” Other power is
precisely the infinitely great and powerful Vow of Amitabha Buddha “to
welcome and escort.”
As long as a practitioner sincerely repents and recites the Buddha’s
name with one-pointedness of mind, even though he is not yet free
of delusions and is still afflicted with heavy evil karma, he, too, will
be welcomed to the Pure Land. The ancients used to say, by way of
comparison: Practicing other methods is as difficult and laborious as an
ant climbing a high mountain; reciting the Buddha’s name seeking rebirth in the Pure Land is as swift and easy as a boat sailing downstream
in the direction of the blowing wind. This observation is very appropriate indeed. Moreover, once reborn there, living in an auspicious and
peaceful environment, always in the company of Buddha Amitabha
and the Bodhisattvas, the practitioner will swiftly achieve success in
whatever Dharma method he chooses. He is like a log rolling down
a high mountain, which just keeps going and never stops, even for a
moment. In summary, Buddha Recitation is easy for three reasons:
easy practice, easy achievement of rebirth in the Pure Land, easy attainment of Buddhahood. Therefore, the results achieved through Buddha
Recitation from time immemorial can be compared to the clear and
limpid sound of precious stones striking against genuine gold, or the
sight of “smiling lotus blossoms with their fresh and fragrant grades
of rebirth.” Within these levels and grades, the path from sentient
being to Buddhahood contains many ranks, yet is also without rank.
This is because, once reborn in the Pure Land, the practitioner has
transcended Birth and Death – and to recite the Buddha’s name is
to become Buddha. This is like the silkworm, the chrysalis and the
butterfly, which are inseparable; there is very little difference between
saying that a butterfly is originally a worm or that the worm is the
butterfly.”
Thich: 233-236
“If we were to use Buddha Recitation to discover the Mind-Ground and
awaken to our Original Nature, the Pure Land method would be no different from other methods. However, when we rely on Buddha Recitation
to seek rebirth in the Pure Land, this method has unique characteristics.
Tam: sect. 27
The strength and pervasiveness of Pure Land are such that its main
practice, buddha-remembrance (recitation), is found in other schools,
including the Tantric and Zen schools. In Pure Land, recitation is
practiced for the immediate purpose of achieving rebirth in the Land
of Amitabha Buddha. In the Tantric school, the immediate aim is to
destroy evil karma and afflictions and generate blessings and wisdom
in the current lifetime. In Zen, the koan of buddha-recitation is meant
to sever delusive thought and realize the Self-Nature True Mind. The
ultimate goal of all three schools is, of course, the same: to achieve
enlightenment and Buddhahood. A question that immediately arises
is how two methods seemingly so opposite as Pure Land and Zen
can lead to the same goal of Buddhahood. As an analogy, supposing
a patient is admitted to the hospital with a high fever. The physician
will, of course, prescribe a medication to lower the fever. However, if
later in the day, her temperature has dropped to a dangerously low
level, he will attempt to raise it with another prescription. The immediate goal is different in each case, but the ultimate goal in both is the
same: to normalize the temperature of the patient.
The Buddha, as the master physician, likewise employs 84,000 methods (i.e., an infinite number) to treat the 84,000 afflictions of sentient
beings.
Editor: na #2251
[fra-eng] l'acte $ 불어 the act
■ 암산퀴즈
490* 734
320901 / 413
■ 다라니퀴즈
구족수화길상광명대기명주총지 59 번째는?
자비주 46 번째는?
성관자재보살 명호 16 번째는?
59 그들로 하여금 모두가 억념(憶念)하도록 증장시킵니다.
미리제, 弭[口*李]第<五十九>
mrdhe
(이하~) 적들을 파괴하고 없애 행복케 하소서. 망상을 소멸 근절케 하소서
『대승대집지장십륜경』
♣0057-001♧
46
만약 성문 구하는 사람이
이 다라니를 듣고
한 번 귀에
스쳐가거나,
이 다라니를 쓰고
순수하고 곧은 마음으로 여법하게 수행하면,
네가지 성문과를 구하지 아니하여도
자연히 얻게 되느니라.
● 못자야못쟈야(모지야모지야) 菩提夜菩提夜<四十六> bo dhi ya bo dhi ya
『불설천수천안관세음보살광대원만무애대비심다라니경』
♣0294-001♧
16
소카바라 나
蘇佉鉢囉<二合>那<十六>
『성관자재보살일백팔명경』
♣1122-001♧
■ 삼매_게송퀴즈
■ 오늘의 게송
[124일째]
통달일실불가설 $ 124▲不可思轉不可思轉為 一 ● 不可量, ○□□□□,善,諸,悉,國
□□□□□□□, 善入佛種不可說,
諸佛國土不可說, 悉能往詣成菩提。
□□□□□□□, 선입불종불가설,
제불국토불가설, 실능왕예성보리。
通達一實不可說,
실상을 통달함도 말할 수 없고
부처 종성 들어감도 말할 수 없고
부처님의 국토들 말할 수 없어
모두 다 나아가서 보리 이루네.
125□
[125째]
국토중생급제불 $ 125▲不可量不可量為 一 ● 不可量轉, ○□□□□,體,如,菩,壽
□□□□□□□, 體性差別不可說,
如是三世無有邊, 菩薩一切皆明見。」
□□□□□□□, 체성차별불가설,
여시삼세무유변, 보살일체개명견。」
國土眾生及諸佛,
국토와 중생들과 여러 부처님
성품과 차별함을 말할 수 없어
이렇게 삼세가 그지없거늘
보살은 온갖 것을 분명히 보네.
●K1279_T1009.txt★ ∴≪A출생무변문다라니경≫_≪K1279≫_≪T1009≫
●K0982_T0212.txt★ ∴≪A출요경≫_≪K0982≫_≪T0212≫
●K0636_T1622.txt★ ∴≪A취인가설론≫_≪K0636≫_≪T1622≫
■요가자세 익히기
반거북이 자세 [Ardha Kurmasana]
359660
777
법수_암기방안
125 ( 팜 palm) 손바닥
59 순[입술] 치아[아] 설 口脣 【구순】 齒牙 【치아】
46 발 곡면 [신조어] 곡면( Arch)
16 겨드랑이 [암핏 armpit]
124 (INDEX finger~검지 식지)집게
■ 오늘의 경전 [이야기, 게송,선시 등]
2567_0504_092759 :
백용성대종사총서 내 시구 및 게송
나의 몸이 단정하여
이름이 시방에 들리도다.
지혜는 짝할 이 없어서
모든 공교를 잘 통달하였도다.
한량없는 백천만 대중이
나를 보고 탐을 내지만
나는 조금도
애욕심이 없도다.
진심과 한심이 없으며
싫어하고 즐거워함도 없고
광대한 마음을 발하여
중생을 이익케 하도다.
내가 태자의
모든 공덕 갖춤을 보니
크게 마음이 즐거우며
모든 근根이 모두 열락하도다.
빛은 광명 보배와 같고
털은 아름다워서 오른쪽으로 돌았으며
이마는 넓고 눈썹은 가느니
내가 섬기기를 원하나이다.
내가 태자의 몸을 보니
진금상과 같으며
큰 보배 산과 같아서
상호의 광명이 있도다.
눈은 넓고 감청 빛이며
얼굴은 원만한 달과 같고 뺨은 사자 뺨이며
즐거운 얼굴과 아름다운 소리여
원컨대 나를 받아들이소서.
형상이 광대하고 묘함이여
붉은 구리쇠 빛과 같고
범음은 긴나라 소리와 같으며
듣는 자는 모두 환희하도다.
입은 모나서 삐죽하지(蹇縮) 아니하며
이는 희어서 가지런하고 빽빽하도다.
말하거나 웃을 때마다
보는 자가 환희하도다.
때를 여읜 청정한 몸이여
삼십이상을 갖추었으니
반드시 이 세계에서
전륜왕이 되리다.
출전:
백용성대종사총서 Y0031
조선글 화엄경
출처 불교기록문화유산아카이브 통합대장경
https://kabc.dongguk.edu/m
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○ 2021_0717_171207_can_ar42_s12서울 동대문디자인센터
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○ 2021_0927_172414_can_ar38_pc서울_북한산_화계사
○ 2021_0928_183538_nik_BW21_s12_pc인제_설악산_백담사
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○ 2021_0929_135347_nik_bw24_pc양양_휴휴암
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